Almas Intelligente Have

Almas Intelligente Have er et udendørs læringslaboratorium, en moderne teknologisk ”byggelegeplads”, hvor børn og unge – men også forældre og øvrige borgere – kan eksperimentere og lave naturvidenskabelige forsøg, der bl.a. kan  kobles til FN´s verdensmål. Her opnår børn og unge fordybelse og engagement og får pirret deres nysgerrighed. Dette er vigtigt, fordi vi ved at autenticitet i undervisningen og den anvendelsesorienterede tilgang er afgørende for børnenes lyst til og mulighed for at arbejde innovativt og kreativt samt for deres ejerskab til verdensmålene.

Haven er åben for og tilgængelig for foreninger og borgere i byen i alle ugens dage, hvor familier kan mødes i et leg- og læringsunivers.

Projektets fysiske rammer

Almas Intelligente Have har direkte adgang fra naturfagslokaler samt fra vejen, og samtidig er det aflukket fra resten af skolens udeområde. Almas Intelligente Have er dermed en selvstændig enhed på skolen, hvor man bliver inviteret til at eksperimentere med naturen: vand, lys, vind, planter, erosion, tyngdekraft og meget mere.

På oversigtstegning får du en indtryk af nogle af de forskellige elementer i haven:

1. Korkhus og energilab-portal. Huset er bygget af kork, som er et CO2 neutralt bygge materiale. Her kan man sidde i le, og finde mere information om energilabbet på storskærmen.
  2. Energilab. Her er der en vindturbine, solceller, en kondicykel og en armcykel. Her kan du udfordre dine cykelmuskler og se om du kan generere mere energi en vindturbinen eller solcellerne. Har du styr på hvormange kW det kræver at oplade din telefon,eller varme vand op til et brusebad ?
  3. Gudenå. Gudenå er Danmarks længste å og har stor indflydelse på landskabet og natur i omradet. Mini-versionen af Gudenå er en forenklet udgave fra udspring til Randers Fjord. Her kan man udfordre sin viden om lokal geografi. Kan du finde Ry langs minigudenåen? Leg med vandstanden i åen og lær hvordan slusser fungerer.

4. Bikubehus. Insekthoteller giver insekter, mest enlige bier et sted at overvintre eller til at bygge rede til æg. Insekthoteller kan være med til at tiltrække flere arter til ens have. Et sådant hotel skal også have en restaurant, og derfor vokser danske hjemmehørende , blomstrende planter lige omrking hotellet. Tør du træde ind i et insekthotel ? Hvor mange insekter kan du finde? Du finder mere information i bikuben om de fleste af de insekterarter du finder i haven. Leg med lys i alle regnbuens farver.

5. Vandborde + vandrender. Vidste du at vi bor i et istidslandskab? Ved vandborde kan du lege med sand, grus og vand. Du kan lave dit eget landskab, skabt af dig…. og af vandet. Se hvordan vand skaber et landskab. Brug gerne vandet fra vandhanerne ved vandrendere og vandbordene. Fold en papirbåd og sejle ned ad strømmen.

6. Vandbehandlingsanlægget. Vi samler regnvandet op og genanvender vandet fra vandrenderne og Gudenå-systemet via to underjordiske vandopsamlingstanke. Det kræver at vandet bliver renset, som sker i anlægget ved brandtrappen. Vandet bliver filtreret for sand og alger og UV lys dræber skadelige bakterier. Du kan se systemet og læse mere om det på vandrensingshuset ved brandtrappen. Vandet er ikke skadeligt, men husk på at man ikke skal drikke fra vandhanerne.

7. Domen er vores væksthus til planteforsøg. Mølleskolens elever gror dere egne madpakker, dyrker kødædende planter, og andre interessante planter. Ved du hvordan lakridsplanter ser ud, eller at jordnødder vokser… under jorden? Desværre er domen ikke åben for publikum.

8. Biodiversitet (generelt gennem haven). I haven vokser mange lokale plantearter, som kan tiltrække isekter og fugle. Nogle steder er der ‘vild med vilje’, så at naturen kan gå sin gang, det er til gavn for insekter. Nyd engblomstrene om foråret, skyggen under et af træerne om sommeren, pluk æbler og solbær om efteråret , eller saml nogle spiselige kastanjer.